Khamis, 26 Disember 2013

BACA, KUCUP & PELUKLAH AL- QURAN SBG KEKASIH KITA

BACA, KUCUP & PELUKLAH AL- QURAN SBG KEKASIH KITA

Di ALAM MALAKUT kalam- kalam Allah yg dicetak dgn tinta huruf Arab hitam atau merah di dlm kitab suci Al- Quran sebenarnya bercahaya gilang- gemilang dgn NUR di atas bawah, depan belakang, kiri kanan kitab suci Al- Quran.

Sekiranya kita berniat utk membaca surah Yasin di dlm Al- Quran buka lembaran Al- Quran AMATI & TATAPI kesempurnaan MUKJIZAT kalam- kalam Allah 30 juzuk se awal lembaran surah Al- Fatihah shg ke akhir surah dgn penuh perasaan KASIH SAYANG, CINTA MAHABBAH kpd ALLAH, baru dibaca surah Yasin, surah Al- Baqarah & surah seterusnya.

Dgn membaca Al- Quran kalam- kalam Allah akan disuara oleh kita dlm sebutan makhraj bentuk lantunan alunan BUNYI yg dibaca oleh lidah, didengar oleh telinga, diserap oleh jiwa ganjaran timbal baliknya ROH kita akan menjadi TENANG & KUAT.

Selesai membaca surah di dlm Al- Quran sblm menutup lembaran Al- Quran, cari kalimat ALLAH & kucup kalimat ALLAH dgn kedua bibir kita sbgmana kita mengucup Hajarulaswad atau mengucup kewangian harum syurga kedua telapak tangan ibu bapa kita selesai solat berjemaah maupun memohon keampunan di hari raya.

Sekiranya dlm mencari kalimat ALLAH tidak ditemui terjumpa pula kalimat kekasih NYA MUHAMMAD kucup kalimat MUHAMMAD baru ditutup tertib Al- Quran, kucup pula lembaran kulit depan Al- Quran kemudian dakapkan ke DADA ( QALBI HATI ) kita serapat- rapatnya dgn PENUH PERASAAN KASIH SAYANG ibarat pelukan kita sbg ibu ayah utk anak- anak kita penuh dgn kasih sayang maupun pelukan nenek datuk utk cucu- cucunya yg penuh dgn kasih sayang.

AMALKAN memeluk SENASKAH atau LEBIH AL- QURAN ke DADA (  QALBI HATI ) kita selepas berzikrullah maupun selepas solat fardu & solat sunat krn ketika itu PINTU HIJAB HATI kita masih TERBUKA di mana sgl NUR HIKMAH di dlm Al- Quran akan meresap ke dlm ROH kita shg kita dpt merasakan CINTA MAHABBAH kita kpd ALLAH & kekasihNya RASUL MUHAMMAD saw akan bertambah KUKUH dari sehari ke sehari.

* Yg paling HAMPIR pd diri kita dlm bentuk " GHAIB " yang selalu kita ABAIKAN ialah pencipta kita ALLAH SWT dgn bersujud kpd NYA dgn melekapkan dahi kalimah AKAL kita ke bumi Allah seakan mencium tanah ialah dgn MENINGGALKAN SOLAT.

* Yang paling HAMPIR pd diri kita dlm bentuk " NYATA ZAHIR- SEZAHIRNYA " yg selalu kita ABAIKAN ialah KALAM- KALAM ALLAH di dlm Al- Quran yg boleh ditatap oleh mata, dibaca oleh lidah, didengar oleh telinga, diserap dihayati oleh jiwa, disentuh oleh jari, dikucup oleh bibir, dipeluk oleh dada (QALBI HATI ) kita ialah dgn meminggirkan serta MELUPAKAN AL- QURAN dgn MEMBACA AL- QURAN apa tah lagi dgn MENATAP serta MENGHAYATI ( TADABUR ) maksud KALAM- KALAM ALLAH.

Keagungan, kebesaran, kemuliaan Al- Quran di dlmnya terpelihara huruf- huruf Arab yg berbentuk kalam- kalam Allah kepunyaan Allah, hak Allah.

BACA, HAYATI ( TADABUR ), KUCUP & PELUK AL- QURAN setiap hari

atau
TATAPI KALAM- KALAM ALLAH, KUCUP & PELUK AL- QURAN 
sekiranya kita " TIDAK SEMPAT MEMBACANYA "
ibarat kita memeluk KALAM- KALAM ALLAH di dlm kitab suci AL- QURAN
kita akan dpt merasakan CINTA MAHABBAH KITA kpd ALLAH
akan semakin BERTAMBAH ERAT UTUH dari sehari ke sehari
& Allah akan MENGHAMPIRI KITA lbh HAMPIR 
dari ROH kita yg hidup bersama di dlm diri kita.

AMALKAN membaca, menghayati ( tadabur ), mengucup, memeluk AL- QURANsetiap kali selesai " BERSOLAT " setiap hari sepanjang HAYAT HIDUP kita, sblm Allah memanggil kita kpd NYA.

In sha Allah kita akan menemui CINTA HAQIQI KITA kpd ALLAH 
krn salah satu KUNCI utk MENCINTAI ALLAH ialah dgn 
MENCINTAI AL- QURAN ( KALAM KALAM ALLAH ) sbg KEKASIH KITA.
( Rukun iman percaya kpd kitab- kitab Allah ).

Wallahu a' lam.
http://rawatanislamalsufi.blogspot.com
http://hikmahhaqiqi.blogspot.com

Tiada ulasan :

Catat Ulasan